Monday, November 30, 2009

Salah Siapa??

Salam Semua...
Salam 1Malaysia..
hari ni...
nak citer ape...
citer ni...agak - agak...
salah siapa??
penggunaan bahasa yang menarik..
.
.
.
.
BERAS SUPER SPESIAL TEMPATAN
kenapa tak guna..
BERAS SUPER ISTEMEWA TEMPATAN???
mohon pihak Dewan Bahasa pantau yer...

Adat Vs Falsafah..

Salam semua..
Salam 1Malaysia...
ari ni terdetik saya nak tanyer...
pendapat kengkawan semua...
Adat Vs Falsafah...
begini...
dalam perkahwinan..
adalah adat untuk bersanding...
dengan niat untuk pamer kan bahawa..
si gadis telah punyai suami..
dan suami nya sapa..
tapi dari segi falsafah ia tidak baik berbuat demikian...
atas sebab bukan cara islam...
mengenai merenjis...
difahamkan adat merenjis adalah sebagai tanda restu dan doa tetamu..
tapi bagi falsafah islam ia melanggar syariat dimana tak elok tabur beras...rezeki..
berkareoke dan nyanyian...dalam adat perkahwinan ia sebuah hiburan..
dalam falsafah...ia melanggar syariat dari segi aurat suara..
adat bersalam pengantin di pelamin...
ia tanda doa dan terima kasih...
tapi dari segi falsafah...
tak elok orang tua pergi ke orang muda...
tapi Islam tidak menolak adat...
so bagaimana pendapat korang...
nak tahu gak...

Sunday, November 29, 2009

Mencabul...Tindakan Sewajarnya???


Salam Semua..
Salam 1Malaysia...
hari - hari saya membaca tajuk yang sama..
MENCABUL...
budak sekolah mencabul rakan..
abang mencabul adik..
bapa mencabul anak...
yang mencabul nenek pun ader...
paling saya tak bule nak terima...
ader yang mencabul wanita pregnant...
saya nak tahu...
ape pendapatan anda semua mengenai tindakan undang - undang yang selanjutnya...
saya sedihla...
kian lamer kian menjadi - jadi...
kanak - kanak menjadi mangsa...
what say you...

Parking..ohhhh...Parking...

Salam semua...
Salam 1Malaysia..
amacam ari ni...huhuhuh...
hati saya berkobar - kobar...
1hb Disember ini berkuatkuasalah tarikh untuk park n ride di Putrajaya..
mean that saya kene parak akt bus station berdekatan sekolah Alam Shah..
and gi kerja dengna naik bas..
balik pun same..
dengar citer kene bayar...
and parking pun kene bayar..
dengar citer sebulan rm250...
huhuhuhuh...
kenape macam ni...
kalau yer...
huhuuhu...
tak kesian ker kat kiterorang...
huhuhuhhu
harap - harap tak menjadilah..

Saturday, November 28, 2009

Hebahan Kecemasan...Sila Baca..

Salam Semua..
Salam 1Malaysia...
ini adalah hebahan kecemasan..
berdasarkan email yang saya terima...
.
.
PASUKAN PETUGAS PROGRAM MS ISO9002 JABATAN IMIGRESEN MALAYSIA
Please note that all chocolate, vanilla an d coffee drinks at Coffee Bean and Starbuck contains E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich is from animal origin (pork).
Raspberry Frap uses cherries that has been dip n alcohol & the tiramisu contains RUM.
Please pass this message toour muslim friends.
Call JAKIM 03 - 8886 4000 for more information. Thank you
INI ADALAH TANGGUNGJAWAB KITA SEBAGAI SAUDARA SESAMA MUSLIM, SAMPAIKAN KEPADA RAKAN-RAKAN YANG LAIN...


So a very BIG NO...NO...NO... to these compay yor kengkawan..
sila sampaikan message ini kepada penggemar nya...
kebersihan hati umat islam adalah tanggungjawab bersama..

Terapi Kambing..

Salam Semua..
Salam 1Malaysia..
yaaaaa...
anda tidak percaya...
percayalah..
kini terbaru adalah terapi kambing...
Kambing sering dikaitkan dengan penyakit darah tinggi. Tetapi hakikat sebenarnya banyak sungguh manfaat, khasiat dan kesan daripada kambing sama ada memakan dagingnya atau digembala sehingga ia digelar terapi kambing.
Salah satu bahan yang terdapat dalam darah yang menjadi punca kepada penyakit darah tinggi dan obesiti ialah kolestrol daripada sumber seperti berikut;

1. Kolestrol daripada minyak tumbuhan seperti minyak sawit, minyak bunga matahari, minyak soya, minyak jagung dan sebagainya (kecuali minyak zaitun).
2. Kolestrol daging lembu dan ayam.
3. Kolestrol tepu daripada makanan laut (kecuali ikan) iaitu sotong, udang, ketam, kerang, siput.
4. Kolestrol tepu daripada organ dalaman haiwan seperti hati, limpa, perut, usus, dan organ-organ lain seperti telinga, lidah, mata, dan sebagainya.
5. Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti oleh kolestrol tumbuhan seperti keropok lekor, tauhu goreng, taugeh goreng, telur goreng (bahagian kuning telurnya) dan sebagainya.
6. Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti oleh sodium (garam pengawit) seperti daging berger atau daging di restoran makanan segera.
7. Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti Vitamin C seperti daging yang diperah limau atau mengambil herba chitosan (herba slimming) atau kuah laksa yang diperah limau atau amalan meminum jus oren setelah mengambil makanan tinggi protein.
8. Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti karbon seperti ikan bakar, sate atau daging panggang.
Daging kambing tidak memiliki protein yang tinggi, oleh itu ia terkecuali daripada membentuk sebarang ikatan kolestrol akibat amalan pemakanan seperti yang dinyatakan di atas.

Ikatan kolestrol tepu boleh dicegah sekiranya terdapat Omega 3 di dalam darah, tetapi Omega 3 tidak mampu mengurai kolestrol yang telah terbentuk. Hanya ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol lembut) sahaja yang boleh menguraikan ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol kasar). Oleh itu, kolestrol yang terbentuk dalam badan tidak boleh diurai dengan sebarang bahan melainkan ia hanya boleh diurai dengan kolestrol kambing sahaja.
Vitamin C dan chitosan yang digunakan untuk menyelaputi protein akan mengakibatkan pembentukan kolestrol yang lebih bahaya sekiranya ia diserap oleh darah. Kandungan kolestrol tepu jenis ini sekiranya terdapat banyak dalam darah akan mengakibatkan masalah jantung.
Sodium (sejenis garam) yang digunakan untuk mengawit daging serta untuk menyedapkan rasa daging akan membentuk kolestrol tepu yang halus. Biasanya kaedah ini digunakan untuk membuat daging berger. Selain itu memakan makanan yang tinggi protein yang dicampurkan dengan perasa makanan seperti Mono Sodium Glitumat (MSG) juga akan membentuk kolestrol tepu yang sangat halus. Ia boleh dipam naik ke bahagian otak dan sekiranya tersekat, ia akan menyebabkan strok.
Pencegah Penyakit Darah Tinggi Dan Obesiti
Kolestrol kambing boleh menguraikan kolestrol dalam darah punca kepada penyakit darah tinggi. Kolestrol kambing yang menguraikan darah yang tercemar dengan kolestrol tepu akan menyebabkan isipadu darah meningkat. Pesakit darah tinggi yang mengambil daging kambing akan mengalami gejala penguraian akibat peningkatan isipadu darah seperti pening.
Walaupun daging kambing bertindak sebagai pengurai protein yang terbaik, tetapi pesakit darah tinggi yang tidak tahan dengan kesan pembongkaran penguraian ini dinasihatkan agar tidak mengambil daging kambing sebagai terapi. Tetapi bagi mereka yang tidak mengalami masalah tekanan darah tinggi dinasihatkan agar mengamalkan pemakanan daging kambing untuk mengelakkan penyakit darah tinggi.
Kolestrol yang gagal dicerna oleh hati akan disimpan dalam bentuk lemak di bawah permukaan kulit. Dalam jumlah yang banyak ia akan menyebabkan masalah obesiti (kegemukan). Pesakit obesiti yang mengambil daging kambing akan mengalami masalah tekanan darah yang tidak stabil dan turut mengalami pening kepala akibat kesan pembongkaran kolestrol tepu oleh kolestrol kambing. Selain itu, daging kambing akan membakar lemak yang berlebihan dalam badan. Kesan pembakaran lemak akan mengakibatkan gejala pembongkaran seperti panas badan, berpeluh dan telinga berdengung.
Mencantikkan Kulit
Dalam daging kambing turut terdapat Vitamin C semulajadi yang tidak teroksida. Vitamin C tidak teroksida amat penting untuk pembinaan dan ketahanan sel kulit. Vitamin C yang tidak teroksida akan menyeimbangkan dan mengurangkan bebanan fungsi hempedu dan mencantikkan kulit.
Pengambilan protein tinggi yang berlebihan akan menyebabkan ia tersimpan di bahagian bawah kulit akan mudah teroksida dan bertindak balas dengan sel kulit untuk membentuk tenaga. Proses ini akan menyebabkan kulit kelihatan hangus dan gelap sekiranya berjemur di bawah sinaran matahari. Vitamin C daripada daging kambing akan memberi lebih ketahanan terhadap kulit daripada bertindak balas terhadap protein yang terkena cahaya matahari.
Mengamalkan memakan daging kambing adalah salah satu cara semula jadi untuk mendapatkan kulit yang putih dan cantik.
Meningkatkan Rasa Kasih Sayang Dan Kegembiraan
Sistem darah (NW18) berkaitan dengan kawasan Thalamus (NW3). Thalamus berfungsi menjaga kasih sayang. Sistem darah yang sihat dan kuat akan memastikan bahagian Thalamus juga kuat dan membantu mewujudkan perasaan kasih sayang.
Jantung yang menerima kolestrol daging kambing akan lebih lembut dan lancar pergerakannya. Jantung yang lembut akan mewujudkan perasaan yang gembira. Jantung yang lancar pergerakannya akan mudah tersentuh dan terpesona dengan sesuatu yang mengusik perasaannya. Oleh itu ia akan membahagiakan dan mewujudkan perasaan kecintaan.
Mereka yang mengamalkan memakan daging kambing akan merasa tenang dan gembira dan mudah merasa getaran kasih sayang. Sekiranya anda menghadapi masalah sukar merasai nikmat kasih sayang dan getaran kecintaan, silalah amalkan memakan daging kambing.

Friday, November 27, 2009

Rasul Palsu Malsu..


Salam semua...

Salam 1Malaysia...

Terima kasih kepada seorang blogger meminta pendapat saya berkenaan rasul palsu ni..

actually saya marah...lebih - lebih lagi mereka yang mengaku ni dah pangkat ayah pada saya..

pangkat pokcik...rumah kate chow...kubur kate lai...ader sejadah tak nak guna..ader al - quran sesuka ati tukar cerita..

nape tak buat kat injil...tengok marah tak orang kristian..orang yahudi...nak juga rosak kitab kita...

saya marah sebab saya memangla banyak lagi perlu belajar bab agama ni tapi saya still hormat dan tak pernah sangsi dengan ape yang ditulis...saya percaya hanya pada yang Satu...dan dari Dia kita datang dan ke Dia kita akan kembali...

Tapi jika dilihat di sudut positive...jika benda macam ni tak terjadi...orang lain akan ambil mudah jer ..tak membaca al - quran..anggap al - quran tue perhiasan sahaja...

Sebagai contoh kes En.kahar tue...saya masuk n baca blog dier...tapi saya tak dare nak bace lebih - lebih...ini kerana ia mampu memesongkan akidah bagi mereka yang tak kuat iman dan pendirian...oleh itu saya cepat2 keluar..ader satu comment di blog beliau mengatakan tunggu polis datang and tangkap dier...bule dier bukak citer pasal nabi Musa AS...dimana beliau mengelamkan bala tentera yang ingin menagkap beliau dan para pengikut...dia samakan kes dia dengan nabi Musa AS.

saya tak bule terima dan marah..saya flag blog tue..geram...terang - terang ader yang mengatakan bahawa Nabi Muhammad itu nabi akhir zaman..lepas dia tak de lagi nabi...lagi nak mengada...

saya rase mamat tue ader prob mental...nak perhatian...yang memalukan beliau seorang penjawat awam...gred Jusa C...sangat memalukan...sepatutnya menjadi contoh...bukan perosak...

wahai rakan - rakan blogger...saya amat dukacita dengan keadaan zaman sekarang...anak - anak muda minum arak..hidup dengan dosa..tak hormat orang tua..berlepeseran..saya sangat sedih..

namun saya masih berbangga dengan anak - anak muda yang menjadi tahfiz..memajukan agama, bangsa dan negara...semoga mereka ini dirahmati serta dipermudahkan urusan untuk kejayaan...

AMINNNNNNNNNNN...........................

Aduan...oh...Aduan...

Salam semua...
Salam 1Malaysia...
di pagi ini...saya nak mohon maaf..
jika ader terkasar bahasa...
kate dalam blog saya...
penulisan saya adalah bebas dan tidak memihak kepada mana - mana pihak..
saya amat berterima kasih dengan komen serta pendapat dari pihak pembaca..
bagi yang menyuarakan cerita sedih saya tumpang sedih..
berita gembira...saya tumpang gembira..
marah...saya pun marah...
dengan itu saya ingin mengalu - alukan...
jika terdapat sebarang aduan ke pihak Kementerian Kesihatan Malaysia..
dengan tema "Kami Sedia Membantu"..
saya ingin membantu...
aduan anda akan saya salurkan terus kepada Unit Komunikasi Koporat untuk tindakan dan siasatan lanjut...
kerjasama anda untuk menjayakan misi saya sebagai penjawat awam di Kementerian Kesihatan Malaysia...
agar saya dapat menjalankan tanggungjawab yang telah diamanahkan sebaik mungkin..
Kami Sedia Membantu...
Pencapaian diUtamakan...Rakyat didahululkan...
rerajinla complain yer...nanti saya akan tolong salur kan kepada Unit yang sepatutnya..

Thursday, November 26, 2009

What Really Kill Ranjan Das at The Age of 42


Salam semua...
Salam 1Malaysia..
topic ari ni sedih skit...
tapi penuh dengan info...
menarik..
the guy up there is Ranjan Das..
CEO termuda di India..
meninggal dunia on Wednesday..21 Oktober 2009..
sebab???
haaa...
ni la nak habaq..
.
.
A month ago, many of us heard about the sad demise of Ranjan Das from Bandra, Mumbai. Ranjan, just 42 years of age, was the CEO of SAP-Indian Subcontinent, the youngest CEO of an MNC in India. He was very active in sports, was a fitness freak and a marathon runner. It was common to see him run on Bandra's Carter Road. Just after Diwali, on 21st Oct, he returned home from his gym after a workout, collapsed with a massive heart attack and died. He is survived by his wife and two very young kids.
It was certainly a wake-up call for corporate India. However, it was even more disastrous for runners amongst us. Since Ranjan was an avid marathoner ( in Feb 09, he ran Chennai Marathon at the same time some of us were running Pondicherry Marathon 180 km away ), the question came as to why an exceptionally active, athletic person succumb to heart attack at 42 years of age.
Was it the stress?
A couple of you called me asking about the reasons. While Ranjan had mentioned that he faced a lot of stress, that is a common element in most of our lives. We used to think that by being fit, one can conquer the bad effects of stress. So I doubted if the cause was stress.
The Real Reason
However, everyone missed out a small line in the reports that Ranjan used to make do with 4-5 hours of sleep. This is an earlier interview of Ranjan on NDTV in the program 'Boss' Day Out': Here he himself admits that he would love to get more sleep ( and that he was not proud of his ability to manage without sleep, contrary to what others extolled ).
The Evidence
Last week, I was working with a well-known cardiologist on the subject of ‘Heart Disease caused by Lack of Sleep’. While I cannot share the video nor the slides because of confidentiality reasons, I have distilled the key points below in the hope it will save some of our lives.
Some Excerpts:
· Short sleep duration ( <5> or 5-6 hours ) increased risk for high BP by 350% to 500% compared to those who slept longer than 6 hours per night. Paper published in 2009. As you know, high BP kills. ]
· Young people ( 25-49 years of age ) are twice as likely to get high BP if they sleep less. Paper published in 2006.
· Individuals who slept less than 5 hours a night had a 3-fold increased risk of heart attacks. Paper published in 1999.
· Complete and partial lack of sleep increased the blood concentrations of High sensitivity C-Reactive Protein (hs-cRP), the strongest predictor of heart attacks. Even after getting adequate sleep later, the levels stayed high!!
· Just one night of sleep loss increases very toxic substances in body such as Interleukin-6 (IL-6), Tumour Necrosis Factor-Alpha (TNF-alpha) and C-reactive protein (cRP). They increase risks of many medical conditions, including cancer, arthritis and heart disease. Paper published in 2004.
· Sleeping for <=5 hours per night leads to 39% increase in heart disease. Sleeping for <=6 hours per night leads to 18% increase in heart disease. Paper published in 2006.
Ideal Sleep
For lack of space, I cannot explain here the ideal sleep architecture. But in brief, sleep is composed of two stages: REM ( Rapid Eye Movement ) and non-REM. The former helps in mental consolidation while the latter helps in physical repair and rebuilding. During the night, you alternate between REM and non-REM stages 4-5 times.
The earlier part of sleep is mostly non-REM. During that period, your pituitary gland releases growth hormones that repair your body. The latter part of sleep is more and more REM type.
For you to be mentally alert during the day, the latter part of sleep is more important. No wonder when you wake up with an alarm clock after 5-6 hours of sleep, you are mentally irritable throughout the day (lack of REM sleep). And if you have slept for less than 5 hours, your body is in a complete physical mess ( lack of non-REM sleep ), you are tired throughout the day, moving like a zombie and your immunity is way down ( I’ve been there, done that ).
Finally, as long-distance runners, you need an hour of extra sleep to repair the running related damage.
If you want to know if you are getting adequate sleep, take Epworth Sleepiness Test below.
Interpretation: Score of 0-9 is considered normal while 10 and above abnormal. Many a times, I have clocked 21 out the maximum possible 24, the only saving grace being the last situation, since I don’t like to drive ( maybe, I should ask my driver to answer that line ).

In conclusion
Barring stress control, Ranjan Das did everything right: eating proper food, exercising ( marathoning! ), maintaining proper weight. But he missed getting proper and adequate sleep, minimum 7 hours. In my opinion, that killed him.If you are not getting enough sleep ( 7 hours ), you are playing with fire, even if you have low stress.
I always took pride in my ability to work 50 hours at a stretch whenever the situation warranted. But I was so spooked after seeing the scientific evidence last week that since Saturday night, I ensure I do not even set the alarm clock under 7 hours. Now, that is a nice excuse to get some more sleep.
Unfortunately, Ranjan Das is not alone when it comes to missing sleep. Many of us are doing exactly the same, perhaps out of ignorance. Please forward this mail/article to as many of your colleagues/friends as possible, especially those who might be short-changing their sleep. If we can save even one young life because of this email, I would be the happiest person on earth.
Menarik tak...ini sekadar information untuk kengkawan semua...so moral of the story is...Sleep more tapi jangan melampau sampai luper ibadat yer...

Ape guna adik bradik????

Salam semua...
salam 1Malaysia...
ni nak citer skit...
nak berkisah skit...
Ader tak terfikir kenape wujudnya adik bradik????
ape guna adik bradik????
ni saya nak citer nak cakap...
nak nasihat...
dikala seorang yang susah...
yang lain bule tolong...
dikala seorang sedih...
yang lain bule gembirakan...
dikala sorang ader masalah...
yang lain bule bagi pendapat...nasihat..
dikala sorang marah..
yang lain bule tolong cool kan..
dikala sorang meraikan sesuatu..
yang lain bule tumpang sekaki..
dikala sorang murah rezeki...
yang lain bule tumapang gembira...
dikala sorang tersepit...
yang lain bule tolong ringankan beban...
itu guna nya adik bradik...
bukan sorang lebih...
yang lain nak ngata...
jangan biler sorang susah...
kita tambahkan kesusahan lagi...
pastue kalau sorang murah rezeki...
yang lain dengki...
jangan berburuk sangka...
biler ader bende perlu dirahsiakan...
jangan memandang serong biler..
ader bende perlu tunjukkan...
dan jangan ambil kesempatan biler..
ader yang nak menolong...
jangan plak ambil mudah biler..
ader yang sanggup berkorban untuk anda...
kita semua kene beringat...
hidup ni pendek...
tak tahu sape mati dulu...
sekarang nak mengate memangla besh...
biler orang tue dah takde...
baru nak teringat2..
time tue tak payah nak citerla...
tak guna nak citer...
semperna Aidil Adha ni...
kita korbankanla..
sikap rigid kiter..
sikap sombong...
sikap takbur...
sikap pentingkan diri...
sikap perli memerli...
sikap pandang rendah...
sikap memandang serong...
sikap iri hati...
kita suburkan hati dengan...
sikap berterima kasih...
berbahasa...
sikap ala kadar...
sikap munasabah diri...
sikap bertawakal...
sikap berusaha...
sikap jangan ambil mudah...
dan jangan bergantung dengan orang lain...
especially lepas kahwin...
ingatla...
hidup untuk berbakti pada orang lain...
terutama ibubapa dan adik beradik...
lepas tue baru saudara mara dan masyarakat...
so far dalam adik bradik saya..
semua alhamdunillah...
semua bersikap tolong menolong...
saling tegur menegur...
saling munasabah...
dan penting ibubapa dulu...
maaf yer saya bukan nak menunjuk...
tapi itu hakikat kehidupan kami adik bradik..
nak tahu...kenape kami semua bersikap begini..
dan bagaimana parent kami mendidik kami bersikap begini...
alhamdunillah...
insyaallah...saya akan ceritakan dalam N3 kemudian yer...
orait....
SALAM AIDIL ADHA SEMUA...

Mengapa Make up diwujudkan...

Salam semua..
Salam 1Malaysia..
sihat semua...
ni nak citer skit...
kenape make - up diwujudkan...
and i'm really glad ia diwujudkan...
jom tengok..
coo..cooo..cak artis antarabangsa..
.
.
.
.
The Boss..

.
.
biler tak make - up..

Biler make - up..
.
.

.
.
biler tak make - up..
.
.
biler make - up.


biler tak make up..
.

.
biler make dan tak make - up..
.
.
.
.
biler make - up.
.
.
dan biler tak make - up..
.
.
.
.
biler tak make dan bermake - up...
.
.
.
biler make - up
.
.

dan biler tak...
.
.
.



hehehehe...
so dah faham ea...
hehehe...
kenape MAC..Bobby Brown...
Estee lauder..
all the fancy and expensive make - up...








Wednesday, November 25, 2009

Makluman Mengenai Panadol...

JANGAN AMBIL & PANADOL ACTIFAST / SOLUBLE LAGI (TERUTAMA MEREKA YANG ADA GASTRIK) UNTUK PENGETAHUAN,

ikuti sebuah kenyataan benar dari seorang yang mengalaminya…

“Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. . Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.

Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita. Ia merosakkan organ hati. Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun. Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.
Alternative Treatment ( Tips )
Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak.

Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.

Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda.


Panadol adalah sejenis “painkiller”, semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.
Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?

Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang “biasa” ini ke dalam mulut anda.

Sunday, November 22, 2009

Suka Ati Sayala...

Salam semua..
salam 1Malaysia..
hari ni..saya nak citer skit...
ader orang blog dier penuh dengan citer anak bini..
anak laki dier...
ader orang suker share experience...
ader orang suke melancong...
ader orang buka kedai di tenet...
so blog adalah salah satu cara nak advertise...
ader orang anggap blog ni kawan..
tempat nak share feeling...
ader orang hidup dengan statistic...
so dier sampaikan update or info kepada kiter..
ader orang cepat dapat berita terkini...
so blog is another way to spread the news...
tapi aku???
kiter ni???
hmmmm...
actually saya tak tetapkan ape topic yang saya nk tulis dalam blog saya..
saya tak suke nak rigid kan blog saya pada area tertentu...
saya tak suka nak ikut orang...
saya tak suke biler orang masuk blog saya expect satu bende jer..
saya suka share ilmu..
saya suka buat orang ketawa..
saya suka buat orang happy..
saya suka biler orang masuk blog saya orang nak masuk lagi..
saya suka bagitahu information..
saya suka orang tengok perkembangan anak saya...
saya nak share pendapat saya..
saya nak orang tahu apa saya tulis dalam blog saya...
adalah reflect dari diri saya yang sebenar...
what about you guys...
ape yang korang semua suka tulis dalam blog...
more to what area..
more to what topic...
sharela...
saya nak tahu juga..
nanti bule kiter tuakr - tukar pendapat..




Saturday, November 21, 2009

"ADIK KU KAWIN...ARI NI.."

Salam semua...
Salam 1Malaysia..
ari ni dalam sejarah...
tanggal 21 November 2009..
adik ku..
Nurjahan Bee Bte Kamal..
telah selamat bernikah dengan pasangan nya..
Muhamad Husni bin Husin..
Semoga Allah SWT rahmati kamu berdua...
dilimpah kurnia...
rahmat..
berkat..
rezeki yang soleh dan solehah...
sungguh pun dah kawin...
harap kesengalan anda tetap terjaga...
amin....
.
.


Tak Sukerla...

Salam semua...
salam 1 malaysia..
ni habaq skit pasai atm kat malaysia...
saya tak suker giler...
tak suker sangat...
kenape...kenape????
.
.
.
.
.
.
sebab ni...
.
.
.
.
.


You all perasan tak screen dier menghala pada darjah ke brape??
.
.
.
straight ke hadapan...
so orang kat belakang bule intai tau..
buat ader robber kat belakang..
tgk duit banyak dalam acc..
mahu dier tak ragut atau rompak kiter..
lagi satu mase nak masukkan pin number..
orang bule nampak...
saya dengan amat tidak setuju..
what say you...
adakah anda sependapat dengan saya????

Friday, November 20, 2009

Mama...mama...mama...

Salam semua...
heheheh ari ni saya nak citer ngn korang..
Batrisya dah pandai sebut mama..
pada orang yang betui...
ekekekeke....
dah pandai ber'emosi'....
pandai main picka..boooo...
pandai main cak - cak..
pandai main tepuk tangan....
wahhhhh...
cepatnyer anak saya membesar...
eh pandai geleng...jangan mare...
ekekek...
but you can only see that time makan...
biler dah tak nak...
ekekekeke...

Winter Storm? Today? di KL?

Salam semua...
salam 1malaysia..
is it today...
ader yang katekan bahawa hari ini..petang ni dalam pukul 7 mlm..
akan ada ribut salji bakal melanda Kuala Lumpur...
adakah ia benar...
mari kiter renung sekejap..
dalam al-quran pun bertulis..
mengatakan...
"kun fa ya kun.."
jika Yang Maha Esa mengatakan jadi..
Maka jadilah ia....
whatever happend pun...
marila kita bersama - sama bertawakal..
ape2 pun...sape yang terkene bagila tahu ea..
bule kiter share experience...
orait..
till next entry..


Terima Kasih...

Salam Semua...
di sini...
di pagi Jumaat ini..
saya ingin mengucapkan..
jutaan terima kasih...
atas komen - komen..
pendapat..
serta idea daripada anda yang mengunjungi blog saya...
insyallah jika berpeluang saya akan menunaikan permintaan anda semua..
dan sokongan anda semua amat saya hargai..
dan di dahului dengan terima kasih...
(cam ayat orang gomen tak...ngeh..ngeh...)
and feel free to contribute more idea...
thought...and information so that we all can share together...

Thursday, November 19, 2009

GERAMMMMMMMMMM!!!!

Salam Semua...
Ni nak cerita skit...
Walaupun saya ni staff Kementerian Kesihatan ...
tapi saya ader hak nak marah...
.
.
begini tersebutla setu pepagi buta dalam kol 5 lbh pagi..
nak subuh...
anak saya demam panas yang hamat sangar..
sampai tuala di kepala dier panas..
so saya bergegas ke Wad Kecemasan di Hospital X..
tiba di sana...
ader MA (medical assistant) ni sambut..
(to my suprise dier tue mak nyah..)
"yer kak nape kak"..
saya jawab.."anak saya demam panas"..
"mintak Mykid dier"...
saya pun bagila...
"hmmmm..Mykid tak berfungsi yer cip rosak..."
(daaaaaaaaa...not my problem..)..
dengan sibuk - sibuk dok EC detail Batrisya dalam PC dier..
sambil tue dier cakap..
"lain kali kalau demam jangan datang sini yer...pergi ke klinik.."
(i was...what tha...H^%*...)
nak je aku sembur kat muke dier time tue juga...
"bang kt mana ader klinik kesihatan mana yang buka time 5 pagi ni???"
"akai ada ka???"
kalau time tue bz giler aku bule acceptla...
ni lenggang giler...
takde orang...
mase register dier tanyer...
keje government ker swasta..
saya jawabla government..
"kementerian mana"
saya jawabla..
"kementerian kesihatan malaysia"..
terdiam dier seh..
"jawatan?"...
saya jawabla..
"Pegawai Tadbir dan Diplomatik"..
then baru nak senyum...sila duduk sebentar yer...
.
.
.
pagi tue aku ker ofis jap
actually ader function kat PICC..
so ke sana.. aku jumper pegawai aduan...
straight aku adu kat dier...
kate tema KKM
"Kami sedia membantu"..
itu tidak membantu..
menolak aderlah...
dah la NYAH...
ni aku nk racist sekejap...
geram giler...
nak tunggu budka tue sesak napas or mati baru nak ambik kes tue seriusly ker???
marah giler time tue...
.
.
.
ader tak sesape experince kes macam saya...
jika ader...
sila habaq bule saya buat report sebab dah ader 2 kes macam saya..
tolak kes demam panas
.
.
key til next entry...

Wednesday, November 18, 2009

Adab Menjawab Tepon...

Salam Semua...
petang ni kiter nak sembang - sembang ...
tatacara menjawab tepon...
actually tatacara menjawab tepon dan meloya buruk at the same time..
jom kiter terjah..
.
.
.
1. Soalan: haloo, may i speak to bedah please?.
Jawapan: maap.sini bukan balai polis...
.
.
2. Soalan: haloo, siapa disana?.
Jawapan: ntah. saya kat sini,mane le saya tau sape kat sane....
.
.
3. Soalan: haloo, boleh saya bercakap ngan bapak awak?.
Jawapan: nak cakap cakap je ler. buat ape tanye saya...
.
.
4. Soalan: haloo, boleh sambungkan ke nombor 323?.
Jawapan: maap cik,nombor tak boleh disambung,hanye boleh dicampur...
.
.
5. Soalan: haloo, mak ade rumah?.
Jawapan: mak takde rumah.bapak ade pasal rumah ni bapak yang beli...
.
.
6. Soalan: boleh saya bercakap ngan siti?.
Jawapan: maap.nombor yang anda dail tidak mahu memberikan perkhidmatannye... time
kacih...
.
.
8. Soalan: haloo, tolong panggilkan samad. saya nak bercakap dengannye..
Jawapan: sila panggil sendiri.saya sibuk.maap..
.
.
9. Soalan: halloo... ....
Jawapan: haloo. pusat sakit mental disini. anda ingin mendaftar?..
.
.
10. Soalan: haloo, saya nak tumpang bertanya....
Jawapan: maap. ini bukan kaunter pertanyaan...
.
.
11. Soalan: haloo, betul ke ini nombor 3234412?.
Jawapan: sila dail sekali lagi. kalau saya masih menjawab betul le tu...
.
.
12. Soalan: assalammualaikum....
Jawapan: waalaikummussalam..(tupp!..terus letak tepon.salam kite wajib jawab)
.
.
get the point...
sekadar menjadikan blog saya tempat untuk ketawa sebentar..
hope you all enjoy N3 kali ni...

Jawapan Yang Kiter Tidak Terfikir....

Salam Semua...
korang semua..
perasan tak kekadang budak2 ni..
mempunyai jawapan yang kiter sendiri tidak terfikir...
cuba lihat..
.
.
TEACHER: Maria, go to the map and find North America ..
MARIA: Here it is.
TEACHER: Correct. Now class, who discovered America ?
CLASS: Maria.
.
.
.
TEACHER: John, why are you doing your math multiplication on the floor?
JOHN: You told me to do it without using tables. (jawapan hasil darab)
.
.
TEACHER: Glenn, how do you spell 'crocodile?'
GLENN: K-R-O-K-O-D-I-A-L'
TEACHER: No, that's wrong
GLENN: Maybe it is wrong, but you asked me how I spell it.
.
.
TEACHER: Donald, what is the chemical formula for water?
DONALD: H I J K L M N O.
TEACHER: What are you talking about?
DONALD: Yesterday you said it's H to O.
.
.
TEACHER: Winnie, name one important thing we have today that we didn't have ten years ago.
WINNIE: Me!
.
.
TEACHER: Millie, give me a sentence starting with 'I.'
MILLIE: I is..
TEACHER: No, Millie..... Always say, 'I am.'
MILLIE: All right..... 'I am the ninth letter of the alphabet.'
.
.
TEACHER: George Washington not only chopped down his father's cherry tree, but also admitted it. Now, Louie, do you know why his father didn't punish him?
LOUIS: Because George still had the axe in his hand.
.
.
TEACHER: Harold, what do you call a person who keeps on talking when people are no longer interested?
HAROLD: A teacher
.
.
see what i mean...
answer that you can't expect..
so do not underestimate kid...
they can get even smarter than you can imagine..

Tuesday, November 17, 2009

Mama,Allah sayang kiter tak?


Salam Semua..

tergerak ingin membuat N3 ni..

tadi terdengar anak kawan bertanyerkan soalan tersebut kepada mama dier..

"mama, Allah swt sayang kiter tak"..

inilah jawapan yang saya jumper..

.

.

.

.

.

Bila Allah cepat makbulkan Doamu,

Maka DIA Menyayangimu,
Bila DIA Lambat Makbulkan doamu,

Maka DIA Ingin Mengujimu,

Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu,

Maka Dia Merancang Sesuatu Yang lebih BaikUntukmu.

.

.

.

Oleh itu, Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH Dalam Apa Jua Keadaan Pun...

Kerana Kasih sayang ALLAH Itu Mendahului KemurkaanNya.

.

.

Bila ditimpa bencana..kesusahan..serta kesedihan..

ingatlah..

Allah SWT tidak pernah lupa pada kiter..
cuma Dia hanya nak lihat..
adakah kiter berupaya menerima kehendak Dia..
atau sebaliknyer..

5 Type Of Food That Kills You..

Salam Semua..
Ari ni nak share skitla..
makanan - makanan favorite kiter yang membahayakan diri kiter..
Kiter tak perasan akan perkara ini..
ader yang kiter makan hari - hari..
ader yang kiter makan sekali sekala namun dalam jumlah yang banyak..
ader tue kiter tengah makan..(oppsss..)
so lets take a look...
.
.
NO.1..
HOTDOG
Because they are high in nitrates, the Cancer Prevention Coalition advises that children eat no more than 12 hot dogs a month. If you can't live without hot dogs, buy those made without sodium nitrate.
.
.
NO.2..
Processed meat and Bacon
Also high in the same sodium nitrates found in hot dogs, bacon, and other processed meats raise the risk of heart disease. The saturated fat in bacon also contributes to cancer.
.
.
NO.3
Doughnuts are cancer-causing double trouble. First, they are made with white flour, sugar, and hydrogenated oils, then fried at high temperatures.. Doughnuts, says Adams , may be the worst food you can possibly eat to raise your risk of cancer.
.
.
NO.4

Like doughnuts, French fries are made with hydrogenated oils and then fried at high temperatures. They also contain cancer- causing acryl amides which occur during the frying process. They should be called cancer fries, not French fries, said Adams .
.
.
NO.5

All are usually made with white flour and sugar. Even the ones whose labels claim to be free of trans-fats generally contain small amounts of trans-fats.
.
.
oleh itu..
marila kiter beramai - ramai..
mengamalkan cara hidup sihat..
ingat..
HIDUP SIHAT..
HIDUP BERIBADAT..
.






Monday, November 16, 2009

HAPPY BIRTHDAY SAYANG....

Happy Birthday


************************* HAPPY BIRTHDAY SAYANG *****************************

SEMOGA PANJANG UMOR...MURAH REZEKI...BERKATI HIDUP...DAN BAHAGIA DI SAMPING ISTERI DAN ANAK YANG TERCAYANG NI....

I LOVE YOU SO MUCH....HANYA ALLAH SWT SAHAJA YANG TAHU...

Body Damaging Habits..

Ssalam semua...
ari ni kiter nak bercerita pasal..
our body..
ape perkara yang kiter buat..
dari hari ke hari..
tapi kiter tak perasan...
dan ia merosakkan tubuh badan kiter...
tapi exception kepada SMOKING...
satu universe tahu smoking tue bad for you..
a BIG nO..NO..NO...
ikutila nasihat daripada
DR.NUR ZARA BATRISYA..(AMINNNNNNNNNN.....)
.
.
.
.
Perkara yang merosakkan hati..
adalah..
.
.



1 . Sleeping too late and waking up too late are main cause. (tido lambat,bangun awal)
2. Not urinating in the morning. (tak peepee in the morning)
3 . Too much eating.. (melantak tak hingat)
4. Skipping breakfast. (melompat minum pagi)
5. Consuming too much medication. (banyak sangat makan ubat)
6. Consuming too much preservatives, additives, food coloring, and artificial sweetener. (makan banyak sangat pemanis,pewarna dan perasa tiruan)
7. Consuming unhealthy cooking oil. As much as possible reduce cooking oil use when frying, which includes even the best cooking oils like olive oil. Do not consume fried foods when you are tired, except if the body is20very fit. (makan minyak masak terlampau banyak)
8. Consuming raw (overly done) foods also add to the burden of liver. Veggies should be eaten raw or cooked 3-5 parts. Fried veggies should be finished in one sitting, do not store...(makan benda yang tak dimasak)
.
.
.
.
We should prevent this without necessarily spending more.
We just have to adopt a good daily lifestyle and eating habits.
Maintaining good eating habits and time condition are
very important for our bodies to absorb and
get rid of unnecessary chemicals according to 'schedule.'
.
.
.

Perkara yang merosakkan kepala otak kiter...
.
.
.

1. No Breakfast (tak minum pagi)
People who do not take breakfast are going to have a lower blood sugar level. This leads to an insufficient supply of nutrients to the brain causing brain degeneration.
2 . Overeating (melantak lagi)
It causes hardening of the brain arteries, leading to a decrease in mental power.
3 Smoking (ingat BIG NO..NO..)
It causes multiple brain shrinkage and may lead to Alzheimer disease.
4. High Sugar consumption (pengambilan gula berlebihan)
Too much sugar will interrupt the absorption of proteins and nutrients causing malnutrition and may interfere with brain development.
5. Air Pollution (pencemaran udara)
The brain is the largest oxygen consumer in our 20 body. Inhaling polluted air decreases the supply of oxygen to the brain, bringing about a decrease in brain efficiency.
6 . Sleep Deprivation (terlampau banyak tido)
Sleep allows our brain to rest.. Long term deprivation from sleep will accelerate the death of brain cells..
7. Head covered while sleeping (tido tutup kepala)
Sleeping with the head covered increases the concentration of carbon dioxide and decrease concentration of oxygen that may lead to brain damaging effects.
8. Working your brain during illness (otak tiada rehat mase sakit)
Working hard or studying with sickness may lead to a decrease in effectiveness of the brain as well as damage the brain.
9. Lacking in stimulating thoughts (tidak berfikir)
Thinking is the best way to train our brain, lacking in brain stimulation thoughts may cause brain shrinkage..
10. Talking Rarely (kurang bercakap)
Intellectual conversations will promote the efficiency of the brain
.
.
.
oleh yang demikian para- para blogger mama saya..
silala ikut petua tersebut..
insyallah anda akan maju dan jaya..
ingat hidup sihat..
hidup ibadat..

Gunung Yang Bermuka - Muka..

Salam Semua...
Ari tue kiter tengok citer National Treasure kat Star Movie..
One of my favorite..
tapi tergerak ati ni biler tengok Mount Rushmore..
Menarik gunung tue..
eh sat ea..
ni gambar dier
.
.
.
.
.
.
.

mereka berempat ni adalah 4 president Amerika Syarikat..
Ia diukir oleh Gutzon Borglum dari tahun 1867 - 1941
melambangkan pemerintahan telah mencapai 150 tahun..
Gunung ni terletak di United State Presidential Memorial di South Dakota..
muka pertama adalah Mr.George Washington President Amerika yang pertama..
muka ke dua adala Mr.Thomas Jefferson president Amerika yang ke 3
muka ke 3 adalah Mr.Theodore Roosevelt president yang ke 26..
dan muka ke 4 adalah Mr.Aberaham Lincoln president yang ke 16...
pembikinan dier melibatkan letupan dan proses 'honeycomb'..
(not sure ape bende tue..)
projek tersebut terpakse berhenti pada tahun 1941 kerana tiada cukup on kos..
anyway...
biler Malaysia nak buat tugu Menteri - Menteri kiter..
tak kisahla dah innalillah...ker..
yang hidup ni ker...
ker nk tunggu 150 tahun perintah baru ader peringatan...
huhuhuhu...
adakah anda menghargai kebebasan kita ini????
anyway...
kalau berpeluang pergi ke Mt. Rushmore..
janganla lupe buat N3...
saya nk bacer..
ekekeek.

Sunday, November 15, 2009

Renungan Kiter Bersama...

BERWAJAH KERA
Suka menabur fitnah sesama manusia

BERWAJAH KHINZIR (babi)
Suka memberi & menerima rasuah

BUTA KEDUA BELAH MATA
Hakim yang zalim ketika menjatuhi hukuman

PEKAK DAN BISU
Suka menunjuk-nunjuk amal ibadat & kebajikan yang dilakukan kepada oranglain.

TUBUH YANG MENGALIR NANAH & DARAH YANG AMAT BUSUK SERTA MENIKAM LIDAHNYABERULANG KALI
Golongan yang berilmu & mengajar orang lain tetapi perbuatannya sendiritidak sama dengan apa yang dikatakannya.

BADANNYA LUKA SEPERTI DIHIRIS
Menjadi saksi tetapi berbohong terhadap kebenaran

BERJALAN TERHOYONG-HAYANG SEPERTI CACAT
Orang yang kedekut membelanjakan sedikit hartanya untuk kebajikan

BERJALAN SEPERTI MABUK
Orang yang suka bercerita hal-hal dunia didalam masjid

RUPA BADANNYA SEPERTI KHINZIR
Suka makan riba - orang yang digelar along @ ceti

TIDAK BERTANGAN & TIDAK BERKAKI
Suka menyakiti @ menyusahkan jiran sekeliling

WAJAH & BADANNYA SEAKAN KHINZIR
Suka mempermudahkan solat & lalai dalam solatnya hingga sering terlupa rukun

PERUTNYA DIPENUHI ULAR & KALAJENGKING YANG SERING MENYENGAT-NYENGAT Tidak mahu mengeluarkan zakat terhadap dirinya, pendapatannya, terhadapperniagaan & lain-lain zakat

BADANNYA SANGAT BUSUK SEPERTI BAU BANGKAI
Melakukan maksiat secara sembunyi-sembunyi

TIDAK BERLIDAH & DARAH YANG BUSUK MENGALIR DARI MULUT
Malas dan jarang mengucap dua kalimah syahadah

BERJALAN KAKI KEATAS & KEPALA KEBAWAH, DARAH DAN NANAH SENTIASA MENGALIRDARI KEMALUAN
Suka melakukan zina

MUKA HITAM & PERUTNYA DIPENUHI API
Suka makan harta anak yatim

KULIT DIPENUHI SOPAK & KUDIS
Orang yang menderhaka kepada kedua orang tuanya

GIGINYA SEPERTI TANDUK LEMBU LIDAH TERJELIR HINGGA KEPERUT, NAJIS & AIRKENCINGNYA SENTIASA MENGALIR KELUAR DARI KEMALUAN
Orang yang suka minum arak @ segala jenis benda yang menghayalkan sepertidadah dan lln.
.
.
.
.kiter renung..adakah kiter diantara yang tersenarai diatas...
masyallah...
Dimohon jauhkanla Kami Muslimin dan Muslimat daripada sikap - sikap diatas...
AMINNNNNNNNN.....

Saturday, November 14, 2009

Hati Seorang Wanita..

Hati seorang wanita ni rapuh..
biler bercinta dier berbunga..
biler sedih dier lembik...
biler putus cinta dier patah..
biler marah dier membara..
biler sakit ati dier berdentum..
biler gembira dier bersinar..
biler tention dier menyanyi..
biler dier ingin kan seseorang dier bule berangan dari pagi sampai ke petang...
hehehehe...
itula hati wanita...
hati lelaki cam ne tue..
En. 'Adam'...
What say you...
ekekeke...

Friday, November 13, 2009

Wake Up call...

ISTERI KESAYANGKU

Seorang lelaki telah menginap di sebuah hotel di Kuala Lumpur.
Iya laa hotel canggih-canggih kan kat KL nie.
Dalam bilik hotel tersebut terdapat sebuah komputer.
Dia pun mengambil keputusan untuk menghantar e-mail kepada isterinya.
Malangnya, dia telah tersalah taip alamat e-mail isterinya dan tanpa mengetahui kesilapan itu, dia pun terus menghantar e-mail tersebut.
Di sebuah rumah di Kedah pula,
seorang janda baru sampai ke rumahnya selepas pulang daripada majlis pengebumian suaminya. Janda tersebut mengambil keputusan untuk menyemak e-mailnya untuk melihat sekiranya terdapat mesej daripada saudara-mara dan teman-temannya.
Selepas membaca e-mail pertama itu si janda tersebut pun pengsan.
Anak lelaki janda tersebut pun bergegas ke bilik ibunya dan mendapati ibunya terlentang di lantai dan dia pun membaca mesej di dalam skrin komputer:

To : Isteri kesayangankuDate : 16 May 2002
Subject : Abang telah selamat sampai

Abang tahu Sayang pasti akan terkejut dengan kehadiran mesej ini.
Mereka telah menyediakan komputer di sini pada ketika ini dan kita boleh menghantar e-mail kepada sesiapa sahaja terutama insan kesayangan kita.
Abang telah selamat sampai dan telah menginap dengan aman di sini.
Abang lihat semuanya telah di sediakan di sini untuk kedatanganmu pada hari esok.
Semoga berjumpa denganmu nanti, Sayang.
Abang harap perjalananmu ke sini nanti lebih bermakna seperti apa yang telah Abang lalui ketika ini.
.
.
.
.
ekekekeke...tergelak sat biler baca lawak ni...kalaula terjadi dalam dunia betol ni...sian janda tue..tak pasal2 ader Abg Mazidul buat liputan 360...ekekeke..

Thursday, November 12, 2009

Ditayangkan Ari Ni..


Kepada yang dah baca N3 saya yang lalu..
for your info...
Ari ni movie tue nak kuar...
so gi la nengok yer...
kiter tak bule buat mse ni..
ader anak kecik..
huwaaaaa....
dah tengok habaq mai ea...
besh ker tak....

Gelagat Mase Makan...

Orang kate..
nak bentuk biar dari rebung nyer...
nak ajar anak makan sayur..
kenela didik dari bawah..
tapi budak ni klu dapat makan kat tangan..
tak nak lepas..
cam dalam gambar ni...
tengokla...
.
.
.
.
.
.
.
.

.
.
.

.
.
.
hehehehhe...
anak kiter penggemar makan sayur...
so far okla..
ape yang disuap...
dier makan..
tapi pantang tomato and orange..
peyut dier tak bule terima lagi...




Wednesday, November 11, 2009

Bergaya Sakan...

Salam Semua...
Batrisya dapat gaun baru dari ayah dier...
cantik tak...
bukan main bergaya anak mama ni...

nengok aper tue Batrisya...
owh...
kasut nanti mama belikan yer..
hehehe...
bukan main posing..



Kerja Budak Banyak Akal...

ini name nyer kerja budak banyak akal..
ekekekek..
bukan stakat masuk dalam kotak tue..
dier sondol lagi..menonong jalan...
ekekekeke

Tuesday, November 10, 2009

Kehidupan Seorang Perempuan..

Sambil menonton TV, seraya mama berkata.
“..i letih la..dah lewat ni, i nak tido lah….”
Mama pun pegi dapur nak tutup tingkap dapur, nanti masuk pulak lipas… leceh pulak nanti..
dah tu, ade pulak rice cooker dalam sink..
rendam lepas makan tadi..basuh jap…
susun pinggan kat rak, lap dapur..
terpercik kena sambal masa masak tadi…
check air panas dalam flusk..takut habis pulak nanti malam anak nak susu…
memang dah kering pun flusk ni, jerang la air…
Sementara tunggu air masak, nampak pulak bekas gula dah kosong….
salin la gula… c
heck bubur untuk anak nak hantar ke taska esok..n
asib baik ade lagi…ishh. ..ni lauk bila ni, semalam…
dah beku dah…basuh la kejap….
pegi yard, masukkan baju kotor dalam mesin basuh…
penat dah ni, besok je la basuh…sidai kaian lap je lah…
Tik…bunyi air dah masak…salin air dalam flusk…ok settle…
Baru teringat tak semayang lagi…
on da way nak g bilik, papa tgk tv lagi…
nampak pulak beg anak untuk hantar ke taska…check…
baju 2 pasang, towel…towel kecik utk selsama…
calamine lotion untuk sapu ruam…
pampers 4 keping….alamak. .
telupa pulak masukkan botol… basuh botol jap…
ok settle…
ternampak pulak beg g keje…emm..
besok nak pakai beg polo coklatlah, asik2 pakai beg hitam ni je…
salin jap barang2 g beg coklat…
cek sume 6 poket beg, takut la tetinggal apa2..leceh pulak..selalunya barang yang tertinggal tu la yang nak pakai nanti…
hishhh sempit la beg ni…hangin je…
nak kena beli ni beg baru…
rasenya 25 hb ni Sogo sale nih…
mana flyers tadi ek…
ha ni die..ok, catit jap kat yellow sticker, nanti lupa..
ok settle…
Tetiba dengar suara papa…”..u buat apa lagi tu..tadi kata nak tido..”….
” ..yelah nak tido la ni..nak smayang jap…”
masuk toilet..
buat apa2 yang patut…
cuci muka dulu..2 jenis lak tu…
adoi..gosok gigi…smayang. ..
pakai toner…pakai treatment cream…
nak lawa and maintain punya pasal lah ni…
nanti orang kata baru anak satu dah macam anak 4 pulak…
huhuhuhu. ..
bukak almari…emmm. ..
pakai baju hijau ni lah besok…
gosok kejap..check baju papa,
baju papa pun kena gosok jugak ni…
kat bilik belakang…
la, napa komputer ni tak tutup ni..
gelas kopi pun ade lagi, dah bersemut dah..ishhh …g dapur, basuh,
sambung gosok baju…gantung elok2…
kemaskan baju gantung2…
masukkan seluar papa yang dah kotor dalam tempat kotor…ok settle..
Dgr suara papa lagi…”..i dah ngantuk ni..”..
dalam pada nak masuk ke bilik…owh. ..
pokok aku dah nak mati ni ha..
lupa dah 3 hari tak siram…
ok, siram jap…check jap pintu ni…
sah tak kunci lagi…
grill pun tak tutup..ni kalau tak check ni,
senang2 je mat indon masuk rompak umah aku…
bukak lampu luar..
ni mainan ni sepah2…
masukkan la dalam bakul mainan budakni…
banyak nya…sampai bawah meja makan pun ade…adoi.. ..ok dah …
ok dah boleh baring…adoi sakitnya pinggang…
cium si comel ni kejap…selimutkan die…
la..napa basah ni…emm, tukar la pempers ni…
tak bagus la brand ni, nanti nak tukar lain la…
nanti g Sogo 25 hb ni beli la skali…
ok sayang tido k…
kalau boleh jangan la bangun tgh malam ni eh..
tido sampai pagi k…gud nite..sweet dreams…
aaahh…sedapnya dapat baring…
mana pulak lotion sapu kurus akunih…
ha, ni dia…sambil sapu lotion kurus,
setkan alarm…
setkan program kerja besok…pg kul 9.30 ade meeting..
ahh…boring. ..
panas pulak lotion nih..dah la…emm..sedapnyalelapkan mata…
Ya Allah…
terima kasih untuk rezekiMU hari ini,…mohon keberkatan dari mu tuhan…
papa pun bangun tutup tv…”…
i dah ngantuk sangat ni…nak tido lah…citer pun tak best malam ni, bola pun takde…”
… selang seminit
…dengar suara papa berkeruh…
dah agak dah….
So?….apa yang peliknya..??
Anda tahu kenapa wanita hidup lebih lama?…
SEBAB ADE BANYAK KERJA NAK KENA BUAT….
tu yang tak boleh nak mati cepat tu…
.
.
.
.
ekekekeke...tapi benar....
Wahai kaum Lelaki...
Renung - renungkanlah yer...
nak umo panjang...tolong - tolong bini tue skit...
ekekekeke

Email Terbeliak Mata..

Salam Semua..
Pepagi buta dah dapat email..
email yang menyatakan..
berikut..
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Ticket Number:2577780-02

This email is to notify you that you have won the Sum of(1,000,000:00 Euros)onlyin the Netherlands Postcode Loterij E-mail program.

1.Reference Number: LSLUK/4034/8161/082.Batch Number: 15/011/IPD3.Ticket Number:2577780-02

Contact the claim officer with your winning references for more informations andclaim.

Name:Dr.Roy Bosman.Tel: +31-643-822-725Email:agentdrroybosman@aol.nl

Yours faithfully,Kate Goih (Mrs).
.
.
.
.
ARE YOU KIDDING ME?????
.
.
YEAHHH...RIGHT...
.
.
.
AS IF!!!!..
.
.
.
ENTAH YER..ENTAH TIDAK..
So nak selamat saya bertindak untuk tidak membalas aper2 kat email tue..
and call especially....
.
.
.
huhhuhuhuh...
till next n3..