Thursday, November 19, 2009

GERAMMMMMMMMMM!!!!

Salam Semua...
Ni nak cerita skit...
Walaupun saya ni staff Kementerian Kesihatan ...
tapi saya ader hak nak marah...
.
.
begini tersebutla setu pepagi buta dalam kol 5 lbh pagi..
nak subuh...
anak saya demam panas yang hamat sangar..
sampai tuala di kepala dier panas..
so saya bergegas ke Wad Kecemasan di Hospital X..
tiba di sana...
ader MA (medical assistant) ni sambut..
(to my suprise dier tue mak nyah..)
"yer kak nape kak"..
saya jawab.."anak saya demam panas"..
"mintak Mykid dier"...
saya pun bagila...
"hmmmm..Mykid tak berfungsi yer cip rosak..."
(daaaaaaaaa...not my problem..)..
dengan sibuk - sibuk dok EC detail Batrisya dalam PC dier..
sambil tue dier cakap..
"lain kali kalau demam jangan datang sini yer...pergi ke klinik.."
(i was...what tha...H^%*...)
nak je aku sembur kat muke dier time tue juga...
"bang kt mana ader klinik kesihatan mana yang buka time 5 pagi ni???"
"akai ada ka???"
kalau time tue bz giler aku bule acceptla...
ni lenggang giler...
takde orang...
mase register dier tanyer...
keje government ker swasta..
saya jawabla government..
"kementerian mana"
saya jawabla..
"kementerian kesihatan malaysia"..
terdiam dier seh..
"jawatan?"...
saya jawabla..
"Pegawai Tadbir dan Diplomatik"..
then baru nak senyum...sila duduk sebentar yer...
.
.
.
pagi tue aku ker ofis jap
actually ader function kat PICC..
so ke sana.. aku jumper pegawai aduan...
straight aku adu kat dier...
kate tema KKM
"Kami sedia membantu"..
itu tidak membantu..
menolak aderlah...
dah la NYAH...
ni aku nk racist sekejap...
geram giler...
nak tunggu budka tue sesak napas or mati baru nak ambik kes tue seriusly ker???
marah giler time tue...
.
.
.
ader tak sesape experince kes macam saya...
jika ader...
sila habaq bule saya buat report sebab dah ader 2 kes macam saya..
tolak kes demam panas
.
.
key til next entry...

8 comments:

aNoY said...

milla, kalau dah pegawai pun kene sedas mcm tue cemane pulak yg keje private sector. makan ati jer tau. smp kes kak anim (time patah aritu dkt spital selayang) dah tak kuasa nak bising2 dah.

spital selayang ni pun satu jgk.....website tak update. contact detail tak detail pun. time tu k.dila carik email pengarah hospital nak shoot email. carik smp ceruk rantau tak jumpe jgk. report lmbt keluar. kalau nak buat kronologi mmg pjg. terpk jgk nak shoot email ke kementerian, report blum ade lagik. tertangguh2 smp dah tak kuasa dahhhh.

sori la ek termembebel pulak :D

ieda said...

salam kenalan..orang selalu layan kita by pangkat..saya selalu tipu pekerjaan saya sb nk tgk mcmana org tu layan customer.totally different kalau kita ni org biasa2 jer..

p/s..i nk add ur link..
senang nk komen kt KKM nti...hihihi..jokes ok.

nazjar_kekal said...

emm..kes macam ni selalu dan ramai yg dah kena laa... biasanya dia cakap demam pergi laa klinik 24 jam.. cini untuk kecemasan saya..
demam budak kan kecemasan gak kan..

Unknown said...

Nyah terbabit bernasib baik kerana terjumpa dengan orang baik like yourself. Kalau dengan saya, sudah lama dia kena tolak.

Let me share a sad story with you. 3 tahun lalu ibu saudara saya diserang asma. Berkebetulan saya berada di kampung ketika itu. Lalu saya membawanya ke Hospital Slim River, Perak, menggunakan kereta dipandu dengan kelajuan maksimum.

Sewaktu tiba di lobi pintu kecemasan, saya cuba meminta stretcher, malangnya tiada pekerja di kaunter berhampiran, lengang. Selepas menunggu lebih 5 minit, saya menjerit sekuat hati, muncul pekerja Melayu terpinga-pinga dari bahagian belakang.

Sewaktu dia menyorong stretcher, ibu saudara saya diusung keluar dari kereta, sebaik dibaringkan dia menghenbuskan nafas terakhirnya di hadapan mata saya. Memang saya akur, ajal maut di tangan tuhan tetapi sekiranya bantuan awal diberikan, mungkin dia berpeluang hidup.

Menariknya selepas itu, doktor dari India, memaklumkan saya jenazah akan dibedah siasat, wajib katanya.

Saya kemudian ke Balai Polis berhampiran membuat laporan kematian dan secara jelas menyatakan tidak bersetuju mayat dibedah. Catatan saya, pihak keluarga akan bertanggungjawab sepenuhnya jika berlaku sebarang hal berbangkit kerana kami yakin, tiada unsur jenayah terbabit. Berikutan laporan itu, Penolong Pegawai Penyiasat, AIO, Sarjan dilantik. Anggota terbabit ke hospital bersama saya dan mengarahkan mayat tidak dibedah.

Mujur saya tahu, hak membedah siasat mayat terletak di tangan polis, bukan doktor.

Elyn Sani said...

cayalah!!!

esok2 i buat aduan pulak ek perangai staff hospital yang akak slalu call ni kurang ajaq.

Cetusan said...

motto "KAMI sedia membatu"

Warnawanie said...

milaaa... kwanie mmg nk buat ADUAN!!!! to be cont kt ym... hihihi tlg sampaikan kt pegawai aduan yer... :)

fazmila said...

Salam Semua....terima kasih atas aduan anda semua...insyallah sila bagi detail berkenaan kes tuan/puan...insyallah saya akan sampaikan kepada pegawai perhubungan KKM...

Abg Mazidul:saya tumpang simpati...

ieda: "KAMI SEDIA MEMBANTU"

Anoy: tuela pasal...nasib baik dier buat baik...buat lagi peel siapla..

kak wani:sila la buat aduan..